Balans nakon disbalansa - i druge izmjene Zakona o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom
Prošle smo Vas godine obavijestili o prijedlogu izmjena trenutno važećeg Zakon o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom ("ZNTP") – vidjeti BMWC Legal Alert.
Nakon završenog postupka javnog savjetovanja i provedenog zakonodavnog procesa, 1. ožujka 2024. donesena je Odluka o proglašenju zakona o izmjenama i dopunama ZNTP-a. Budući da taj zakon stupa na snagu 14. ožujka 2024., donosimo vam pregled najvažnijih izmjena i dopuna ZNTPa.
Značajna pregovaračka snaga
Najvažnija izmjena ZNTP-a donosi – dugo očekivanu – promjenu u definiciju značajne pregovaračke snage kupca. Budući da je procjena pregovaračke snage kupca zapravo ključ primjene ZNTP-a (ako kupac nema značajnu pregovaračku snagu -> ZNTP se ne primjenjuje), usuđujemo se reći da je nova definicija značajna promjena na bolje.
Dakle, nova definicija značajne pregovaračke snage glasi:
Smatra se da značajnu pregovaračku snagu u smislu ovoga Zakona ima kupac koji je ostvario ukupni godišnji prihod od najmanje 2.000.000,00 eura i koji je prihodovno snažniji od dobavljača, osim ako kupac dokaže da je dobavljač prihodovno jača ugovorna strana u odnosu na kupca.
Budući da ZNTP ima zadatak i implementirati ciljeve koji su određeni Direktivom (EU) 2019/633 ("Direktiva"), ovo je još jedan korak u tom smjeru. Direktiva promatra značajnu pregovaračku snagu kroz konkretan ugovorni odnos, odnosno promet kupca se stavlja u odnos s prometom dobavljača. Takvim se uspoređivanjem ugovornih strana dobiva uvid u stvarnu sliku pregovaračke snage svakog od sudionika.
Ovom dugo iščekivanom izmjenom kupci su stavljeni u znatno povoljniji položaj jer će se od sada, prilikom utvrđivanja značajne pregovaračke snage, gledati i prihodi dobavljača, a ne samo kupca. U dosadašnjoj praksi pokazalo se da u nemalom broju slučajeva, dobavljači su upravo ti koji, ako se promatraju prihodi, imaju znatno veću pregovaračku snagu od kupca kojeg se na taj način stavljalo u nepovoljan položaj.
Krajnja prodajna cijena
Sljedeće, izbrisana je odredba o "krajnjoj prodajnoj cijeni" - pojam kojim se nabavna cijena poljoprivrednog i prehrambenog proizvoda množila s koeficijentom 1.10.
Podsjetimo, odredbom o krajnjoj prodajnoj cijeni je zadan okvir za formiranje (maloprodajne) cijene tako da se nabavna cijena poljoprivrednog i prehrambenog proizvoda množi najmanje koeficijentom 1,10 čime se onemogućava pravo kupca na slobodno određivanje cijena.
Uklanjanjem te odredbe prestale su važiti i odredbe o nepoštenim praksama koje su opisivale određivanje maloprodajnih cijena pomoću formule koja je uzimala u obzir krajnju prodajnu cijenu.
Zbog izvanrednih okolnosti kao što su rast cijena energenata, rat u Ukrajini te pandemija virusa COVID-19 nije došlo do primjene ove odredbe. Ovu zakonsku odredbu bilo je potrebno uskladiti kako bi se izbjegli negativni poslovni učinci na gospodarstvo u vidu rasta cijena.
Rok otkazivanja narudžbe
Izmjenom odredbe koja se tiče ostalih (uvijek) nepoštenih trgovačkih praksi kupca, definirano je da se u slučaju otkazivanja narudžbe pokvarljivih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda rok od 30 dana uvijek smatra kratkim rokom, jer se ne može očekivati da će u tako kratkom roku dobavljač pronaći drugi način stavljanja tih proizvoda na tržište.
Za razliku od prijašnje odredbe prema kojoj je bilo određeno da u roku kraćem od 30 dana nije razumno očekivati da će dobavljač pronaći drugi način stavljanja na tržište ili upotrebe konkretnih proizvoda, sada će se, izgleda, od slučaja do slučaja prosuđivati je li neki rok toliko kratak da nije razumno očekivati da dobavljač izvrši konkretnu radnju, (uz naravno izuzetak roka kraćeg od 30 dana – on će se automatski tretirati kao kratak rok, bez obzira na okolnosti slučaja).
Ostale uvijek nepoštene trgovačke prakse kupca
Kod tzv. "listing fee-a" se više ne zabranjuje naplata naknade za uvrštavanje poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda dobavljača u ponudu kupca, već se sad zabranjuje naplata naknade za stavljanje na tržište poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, pokvarljivih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda odnosno proizvodno i tržišno osjetljivih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda.
Slučaj kad kupac od dobavljača zahtijeva ugovaranje fiktivnih usluga ili postupaka koji se neće provesti i za koje nema protučinidbe, sad je izdvojen u zaseban primjer nepoštene trgovačke prakse.
I dalje je zabranjena naplata naknade za čuvanje i manipulaciju nakon isporuke poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda, ali sad je zabranjeno i trećoj strani naplatiti čuvanje i manipulaciju nakon isporuke.
Kad je u pitanju prodaja poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda u maloprodaji, nepoštena trgovačka praksom je i prodaja ispod nabavne cijene (odnosno cijene proizvodnje ako je riječ o proizvodima robne marke kupca), osim ako su u pitanju proizvodi pred istekom roka trajanja, pred povlačenjem iz asortimana te potpuna rasprodaja zbog trajnog ili privremenog zatvaranja prodajnog objekta.
Ostale, eventualno dopuštene trgovačke prakse kupca
Članak 12. ZNTP-a, koji inače definira prakse koje su načelno zabranjene ali mogu biti dopuštene pod određenim uvjetima, uvodi važan dodatak za procjenu plaćanja koje se određuju za te usluge: plaćanja moraju biti zasnovana na objektivnim i razumnim, unaprijed utvrđenim kriterijima (prije smo govorili o objektivnim i razumnim procjenama). Praksa će dalje pokazati hoće li nova formulacija olakšati definiranje plaćanja.
U odnosu na uslugu smještaja proizvoda na policama, ona je sad proširena tako da se osim posebnih pozicija (pod dozvoljenim uvjetima) može ugovoriti i skladištenje i/ili uvrštavanje u ponudu njegovih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda i/ili izlaganje u maloprodaji.
Konačno, kod sudjelovanja dobavljača u trošku popusta na proizvodima / promocijama, kupcima je sad olakšano utoliko što je uklonjen dio odredbe o dostavi podataka o neprodanim količinama koje su dobavljaču unaprijed javljene za „ulaz po sniženoj cijeni“.
Usklađenje s eurom
S obzirom na to da je u Republici Hrvatskoj od 1.1.2023. uveden euro kao službena valuta, potrebno je bilo izvršiti izmjene u ZNTP-u u vidu konverzije novčanih iznosa.
Tako je iznos od 15 milijuna kuna prihoda koji mora imati kupac da bi se smatralo da ima značaju pregovaračku snagu sada pretvoren u iznos od 2 milijuna eura.
Isto tako novčane kazne koje su određene u slučaju povrede odredaba ZNTP-a određene su u eurima zbog čega "novčanom kaznom u iznosu do najviše 663.610,00 eura za pravnu osobu odnosno do najviše 331.800,00 eura za fizičku osobu kaznit će se za tešku povredu ovoga Zakona pravna ili fizička osoba koja se u smislu ovoga Zakona smatra kupcem, a koja prodaje poljoprivredni i/ili prehrambeni proizvod u maloprodaji po cijeni nižoj od nabavne cijene po kojoj je taj proizvod nabavio kupac s porezom na dodanu vrijednost". U slučaju korištenja značajne pregovaračke snage prema dobavljačima pravna osoba može se kazniti iznosom do najviše 464.520,00 eura odnosno fizička osoba do najviše 199.080,00 eura.
S druge strane, u slučaju lakših povreda ZNTP-a propisana je kazna do najviše 132.720,00 eura za pravnu osobu odnosno do najviše 66.360,00 eura za fizičku osobu.
Procesne izmjene
Kako bi se osigurala javnost i transparentnost rada Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja ("AZTN") članak 22. ZNTP-a izmijenjen je na način da AZTN uz rješenja, na svojim mrežnim stranicama ima obvezu objavljivati i pravomoćne odluke upravnih sudova te Visokog upravnog suda Republike Hrvatske.
U slučaju pokretanja postupka protiv određene osobe AZTN ima obvezu dostaviti obavijest o preliminarno utvrđenom činjeničnom stanju te poziv za usmenu raspravu koja je u prethodnoj formulaciji bila definirana kao "glavna rasprava“ čime se izbjegava sličnost i moguća konfuzija pojmova sa sudskim postupkom.
Kao novina kod određivanja novčanih kazni za povrede ZNTP-a uvedeno je da će novčanom kaznom biti kažnjen kupac ako prema svojim dobavljačima iskoristi značajnu pregovaračku snagu nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi na način da ugovara mogućnost jednostranog raskida ugovora u nepisanom obliku ili bez navođenja osnovanih razloga za raskid ili ugovara mogućnost otkaza ugovora bez primjerenog otkaznog roka ili ugovara mogućnost jednostrane izmjene ugovora.
Dodatne informacije
Ako ste zainteresirani za više detalja po pitanju izmjena ZNTP-a ili imate određena pitanja, budite slobodni obratiti nam se putem naše adrese elektroničke pošte
9Directive (EU) 2019/633 of the European of the Parliament and the Council from 17 April 2019 on trading practices in business-to-business relationships in the agricultural and food supply chain
10ZNTP implementation: AZTN fined PLODINE dd, Rijeka with 15,000.00 euros for imposing unfair trade practices, available at https://www.aztn.hr/provedba-zntp-a-aztn-kaznio-plodine-dd-rijeka- with-15-00000-euros-because-of-the-imposition-of-unfair-trade-practices/ . In the specific case, AZTN, applying the then wording of Article 3 of the ZNTP, concluded that PLODINE dd used significant bargaining power by imposing unfair trade practices on its supplier of fresh meat, and with the imposed sentence, AZTN believes that the goal of its imposition in terms of deterring violations has been achieved of ZNTP, not only in relation to PLODINE, but also in relation to other addressees of ZNTP.
11The former points 26 and 27 in Article 11 Paragraph 1 of the ZNTP.
12Publication of the Ministry of Agriculture from August 17, 2023, available at: https://poljoprivreda.gov.hr/vijesti/u-saborsku-proceduru-upucene-izmjene-i-dopune-zakona-o-zabrani-nepostenih-trgovackih-praksi- in the food-supply-chain/6378